ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Արվեստագետն ու գիտնականը պիտի համոզվեն, որ թիկունքում պետություն կա»

«Արվեստագետն ու գիտնականը պիտի համոզվեն, որ թիկունքում պետություն կա»
24.12.2022 | 14:33

Զրույց ՀՀ ժողովրդական նկարիչ Անատոլի Գրիգորյանի հետ


-Ստեղծագործելիս թեմաներն ու կերպարներն ընտրում եք նախապե՞ս, թե՞ դրանք ստեղծվում են պահի թելադրանքով:
-Ոչինչ չեմ նախատեսում, պարզապես նկարում եմ այն, ինչ թելադրում են սիրտս ու միտքս: Եկավ մի պահ, երբ որպես կերպար նախընտրեցի ծաղրածուներին ու երաժիշտներին` միայն այն բանի համար, որ, անտեսելով սեփական տխրությունը, միշտ աշխատել են ուրախացնել մարդկանց:
-Որոշ արվեստաբաններ կարծում են, որ դիտողը կտավն ընկալում ու մեկնաբանում է ոչ այնպես, ինչպես ցանկացել է ներկայացնել նկարիչը:
-Դրանք կեղծ արվեստաբաններ են, նման բան չկա: Եթե դիտողն այդպես է ընկալում ու հասկանում, ուրեմն ճիշտը դա է: Արվեստաբանները սիրում են ուռճացնել, և դա գալիս է խորհրդային տարիներից, ու այսօր էլ շարունակվում է նույնը:
-Քանի որ անդրադարձ եղավ խորհրդային տարիներին, ուզում եմ հարցնել՝ Ձեր սերունդն իրո՞ք դժվարությամբ հաղթահարեց արվեստը կաղապարող խորհրդային գաղափարախոսության պատնեշը:
-Պատնեշ չի եղել, դա էլ արվեստաբանների հորինածն է, մեծ-մեծ խոսում են: Ես երիտասարդ եմ եղել ու ինչ որ նկարել եմ, մշտապես գնահատվել է Մարտիրոս Սարյանի ու Երվանդ Քոչարի կողմից: Սակայն դրանից թևեր չեմ առել, պարզապես հպարտացել եմ, որ մեծերի կողմից գնահատվել եմ: Երիտասարդ նկարիչներին միջոցներ ու հնարավորություններ էին տրվում: Ինչ վերաբերում է նկարչական ուղղվածությանը, ապա ազատ եմ եղել ու առ այսօր ազատ եմ այդ հարցում, նկարում եմ այն, ինչ գալիս է ներսիցս: Պատահում է, որ մեկ շաբաթ շարունակ նկարում եմ, ոչինչ չի ստացվում: Ես նախընտրում եմ աշխատել միաժամանակ 7-8 կտավի վրա և՝ տարբեր թեմաներով: Այդ պահին ինձ ինչ հուզում է, հանձնում եմ կտավին` կլինի գույնը, տոնը, թե լույսը: Այդ ամենը կտավին հանձնելուց հետո դնում եմ մի կողմ, հետո այդ կտավից մի նոր կտավ է ծնվում, ու այդպես շարունակ: Ի դեպ, իմ արվեստանոցում պատերին կտավներ չեք տեսնի, դրանք շարված են պատի տակ, որպեսզի հանգստի պահին դիտեմ ու մտածեմ, թե կտավի վրա ի՞նչն է ավելորդ, ի՞նչը պետք է փոխել, ի՞նչը պահպանել:
-Թերևս, ոչ բոլոր նկարիչներն են աշխատում Ձեզ նման:
-Չէ, ինչո՞ւ, կան, Մինասն էլ միաժամանակ մի քանի կտավների վրա էր աշխատում:
-ՈՒնե՞ք նախընտրած գույն: Մի անգամ նկարիչներից մեկն ասաց, որ դեղինը գույների գույնն է:
-Սիրած գույն չունեմ, ինձ համար բոլորն էլ սիրելի են: Հզոր երևակայություն ունեցող նկարիչը սևով էլ կարող է լավ նկարել:
-Հայտնի է, որ Կարեն Դեմիրճյանը սիրում էր այցելել Նկարիչների միությունում կազմակերպվող ցուցահանդեսներին և հիանալի հասկանում ու մեկնաբանում էր արվեստի գործերը: Ձեր կարծիքով` երկրի ղեկավարը պե՞տք է, որ հասկանա ու գնահատի արվեստը:
-Ես կասեի` պարտավոր է: Կարեն Դեմիրճյանը հետաքրքիր ղեկավար էր: Հիշում եմ՝ մի օր արվեստաբանության դասախոսություն կարդաց, որին ներկա էր Նկարիչների միության սերուցքը, ես զարմացել էի, այդքան գիտա՞կ: Նա իր վրա աշխատող ղեկավար էր, կարդում էր կերպարվեստի և առհասարակ արվեստի վերաբերյալ գրականություն, տիրապետում էր արվեստի այնպիսի նրբությունների, որոնցից զուրկ էին անգամ շատ արվեստաբաններ: Նա քաջատեղյակ էր նաև երաժշտության բնագավառին, նրան ապակողմնորոշելը շատ դժվար էր: Նա՞ էր մեզ դաստիարակում, թե՞ մենք` նրան, չգիտեմ, բայց արդյունքը դրական էր: Նա բարձր էր գնահատում մշակույթը, հասկանում էր նրա դերն ու նշանակությունը, ուստի նպաստում էր մշակույթի զարգացմանը: Իսկ նրանից հետո եկածները որոշեցին, որ մեզ մշակույթ պետք չէ, և մտածեցին ոմն Կտրիճ Սարդարյանի պես. «Հայաստանի ինչի՞ն է պետք այսքան նկարիչ, երկուսը հերիք են»: Որոշ «փառահեղ» գլուխներ ջրառատ գետում ջուրը չէին նկատում: Եվ սահմանափակ միտքն սկսեց ճնշել ու հալածել արվեստը: Այսօր էլ կան ղեկավարներ, ովքեր շատ հեռու են արվեստից և մտքում զարմանում են իրենց բախտի վրա:
-Շատերի կարծիքով՝ այսօր արվեստն անպաշտպան է: Ո՞վ է մեղավոր, կառավարությո՞ւնը, քաղաքականությո՞ւնը, թե՞ երկուսը միասին:
-Երկուսն էլ մեղավոր են: Որքան էլ փորձում ես չզբաղվել քաղաքականությամբ, նա ինքն է զբաղվում քեզնով: Կուսակցությունների առատությունից շնչահեղձ ենք լինում: Մի փոքր հանրապետության համար արդյոք շատ չե՞ն: Իշխանությունները չեն էլ զգում նրանց ճնշումը: Երկու հակադիր գաղափարախոսությունների միջև տուժողը դարձյալ ժողովուրդն է ու մեկ էլ` մշակույթը: Երկրի նախագահը որ ուզենա, կփոխի իրավիճակը: Ես լինեի, կկանչեի օլիգարխներին ու, հարկային բեռը թեթևացնելու պայմանով, կպարտադրեի հովանավորել մշակույթի ու գիտության բնագավառները, ինչպես դա արվում է եվրոպական երկրներում: Փող ու թոշակ կնշանակեի խոստումնալից արվեստագետներին ու գիտնականներին, դրանով կնպաստեի մշակույթի, տնտեսության, արդյունաբերության զարգացմանը: Երկրի համար սրտանց աշխատելու և ստեղծագործելու համար պիտի խրախուսել նրանց: «Հանուն հայրենիքի» ժամանակներն անցել են: Արվեսագետն ու գիտնականը պիտի համոզվեն, որ թիկունքում պետություն է կանգնած:
-Մեզ մոտ բացօթյա արվեստի մասին պատկերացումները սահմանափակվում են փողոցներում ու անցումներում նվագող-երգող երաժիշտներով կամ վերնիսաժում կտավ վաճառող նկարիչներով:
-Ցավոք, մեզ մոտ ադպես էլ կա: Մինչդեռ Մեքսիկայի քաղաքների հրապարակներում սիմֆոնիկ նվագախմբի կատարմամբ հաճախ կարելի է ունկնդրել հանրահայտ երաժիշտների դասական ստեղծագործություններ: Գիտե՞ք` դա ինչ մեծ նշանակություն ունի հասարակության, մասնավորապես, սերնդի դաստիարակության գործում: Նորից դառնամ խորհրդային տարիներին, երբ ցուցահանդեսներին ու համերգներին մասնակցելու համար դպրոցականներին պարտադրվում էին աբոնեմենտներ: Գալիս էին անգամ հեռավոր մարզերից ու գյուղերից: Սերունդ էր դաստիարակվում, ոչ թե այսօրվա պես:
-Կյանքը խորապես ճանաչողները երբեք չեն կորցնում այն բարելավելու ձգտումը: Դուք նո՞ւյնպես:
-Գիտե՞ք, շատ բան այսօր այնպես չէ: Բարքերի այլասերումն ավելի է խորացել: Պետք է այնպես լինի, որ ամերիկացու և ֆրանսիացու նման, երկրի հիմնը լսելիս, ոտքի կանգնես, հուզվես: Ախր, հեչ տեղ չեն թողել: Իրենք պետք է օրինակ ծառայեն, թե չէ ժողովուրդը միշտ էլ հայրենասեր է, ու նրա սիրտն ավելի է ցավում երկրի համար: Բայց, ցավելով հանդերձ, թողնում, հեռանում է, քանի որ ապրելը դժվարացել է: Սեփական երկրում չունենալով ստեղծագործելու հնարավորություն` տաղանդավոր շատ նկարիչներ հեռացան: Օրենք են սահմանում, թե իբր ազգային հարստությունը չպետք է դուրս հանել, բայց իրենք այդ հարստությունը ստեղծողի համար երկրից հեռանալու պայմաններ են ստեղծում: Մնացողներն էլ, պետությունից հույսը կտրած, իրենք են իրենց գլխի ճարը տեսնում:
-Լավ, մեր խոփը որտե՞ղ դեմ առավ քարին:
-Երբ բարին ու չարը խառնվեցին մեր մեջ: Մարդկային արժանիքներից, թերևս, ամենակարևորը ազնվության ու արժանապատվության զգացումներն են, որոնք մարդկանց մեջ պետք է փնտրել Դիոգենեսի լապտերով: Չարը շատացել է ու ազնիվների ճանապարհը փակել փշով: Որքան շփվում եմ, այնքան ավելի եմ համոզվում: Ի դեպ, մարդու ձևավորման համար շփումը շատ մեծ նշանակություն ունի: Ընտանիքից հետո փողոցը համալսարան է մարդու համար, պետք է իմանաս կարելին-չիկարելին: Երբեմն չիկարելին կարող է համարվել կարելի: Չարն ու բարին պիտի փողոցում իմանաս:


Զրուցեց Անուշ Ներսիսյանը

Դիտվել է՝ 30676

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ